skip to Main Content

Iskolakezdés! De mit reggelizzen a gyerek?

Összegyűjtöttünk pár tippet iskolakezdésre, hogy milyen reggelivel indítsuk el gyermekünket az iskolába, és mi kerüljön az uzsonnásdobozba.

Mit reggelizzen a gyerek iskola előtt?

  • Helyezzük előtérbe a teljes kiőrlésű, magas rosttartalmú kenyérféléket, pékárukat.
  • Válasszunk a sovány felvágottak közül, például sonkaféléket.
  • Kenhetünk a kenyérre zöldségkrémet is, például vöröslencsekrémet, padlizsánkrémet, hummuszt stb.
  • A friss zöldségek se maradjanak ki a reggeliből.
  • Kínálhatunk a szendvics mellé tejtermékeket illetve gyümölcsöt.
  • A cukrozott reggelizőpelyhek helyett válasszuk a hozzáadott cukrot nem tartalmazó, natúr készítményeket. Keverhetünk hozzá friss gyümölcsöt, olajos magvakat.
  • Étvágytalanság esetén indíthatunk egy kevés savanykás gyümölcslével, gyümölcspürével (elég ebből pár kanál is). Ez képes beindítani a nyálelválasztást, így fokozva az emésztést, az étvágyat. Hagyjunk időt a gyermeknek az étkezésre. Érdemes akár egy picivel korábban felkelni, vagy többször megkínálni a reggelivel. Amennyiben ekkor is visszautasítja csomagoljuk el, hogy el tudja magával vinni, hátha az első óra végére már megjön az étvágya.
  • Ezen kívül ne feledkezzünk meg a folyadékfogyasztásról reggel sem!

Mit egyen tízóraira, uzsonnára a gyerek az iskolában?

  • gyümölcs, zöldség
  • kisebb szendvics, pl. rozskifli is, sajttal és zöldséggel, akár valamilyen zöldségkrémmel megkenve
  • joghurt, kefir, tejdesszert
  • hozzáadott cukrot nem tartalmazó, magas rosttartalmú keksz
  • egy kis dobozban előre elkészített zabkása gyümölccsel

Az iskolai büfék kínálatából mit érdemes választani?

A különböző iskolai büfék választéka elég eltérő lehet. Sok helyen még mindig megtalálható például a csokoládé, chips, finomított pékáru, cukorka. Azonban vannak nagyon jó példák is, ahonnan tényleg nyugodt szívvel választhat a gyermek akár gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű szendvicset, tej-, tejterméket. A büfé előtt állva általában úgyis a gyermek óhaja, illetve a kortársak hatása fog érvényesülni. Ha már otthon tudatos táplálkozásra igyekszünk nevelni a gyermeket, nagyobb eséllyel fogja az egészségesebb nyersanyagokat, élelmiszereket választani a büféből is. A kevésbé egészséges kínálatot felsorakoztató iskolai büfék esetében sok esetben jobb megelőzni a kísértést és ha mód van rá, akkor előre elkészíteni az egészséges tízórait, vagy uzsonnát, amit magával tud vinni a gyermek.

Az iskolakezdés feszültsége kihathat a gyerek étkezési szokásaira

Vannak gyerekek, akik stresszevéssel reagálnak bizonyos feszültebb helyzetekre, ugyanakkor vannak olyan esetek, ahol éppen az ételek visszautasítása figyelhető meg. Ilyen esetben célszerű a kiváltó okot megkeresni és megszüntetni, amennyiben pedig szükség van rá, gyermekpszichológushoz fordulni.

A cikk Wolher Veronika, a Budai Egészségközpont dietetikusának közreműködésével készült.

Back To Top