skip to Main Content

Az egészség világnapja

Az egészség világnapját minden év április 7-én, az Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization – WHO) megalakulásának évfordulóján ünnepeljük, melynek célja a nemzetközi egészségügyi munka irányítása és összehangolása.

A WHO fő feladatai:

  • Világszintű iránymutatás az egészségügy területén;
  • Együttműködés a kormányokkal a nemzeti egészségügyi programok tervezésében, irányításában és értékelésében;
  • Megfelelő egészségügyi technológia, információ és szabványok kifejlesztése és átadása.
  • Kiterjedt segélynyújtási, kutató- és irányítási tevékenységet végez az egészségvédelem minden területén, különösen a fertőző betegségek, a járványok, a gyermekbetegségek, a szív- és keringési zavarok, a rák és az AIDS okainak feltárása, a betegségek természete, megelőzése és gyógyításuk terén.

Szülőként mindennap tehetünk a gyermekünk és a saját magunk egészségéért, például:

  • Legyünk velük mindennap minél több időt a szabadlevegőn, tanítsuk meg őket a mozgás szeretetére, szépségére. Segítsünk neki választani egy sportot, amit kedvel, és örömmel tölti el.
  • Legyen az egész család példamutató a rendszeresen testmozgásban.
  • Tanítsuk meg a helyes táplálkozásra és táplálkozzunk mi is egészségesen.

Az egészséges táplálkozás ott kezdődik, hogy több friss gyümölcsöt és zöldséget, valamint halat és szárnyast is eszel, a szénhidrátbevitel csökkentése mellett megpróbálod visszaszorítani a sok cukrot, sót és állati zsírt tartalmazó élelmiszereket.

A túlsúly egyébként hazánkban lassan nemzeti üggyé válik, hiszen Magyarország lakosságának közel fele túlsúlyos és az elhízottak aránya is magas. Sajnos nassoló nemzet vagyunk, a statisztikák is ezt mutatják, így az ártatlannak tűnő ropogtatásból komoly betegségek származhatnak.

Nézzünk meg néhány fontos alapelvet az egészséges táplálkozásról:

  • Mindig törekedj az egészséges táplálkozásraaz ételek megfelelő és kiegyensúlyozott kiválasztásával. Minden táplálék része lehet a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozásnak.
  • Olyan ételeket fogyassz, amelyek energiát adnak. Korlátozd a kenyér, a tésztafélék, a burgonya és az édességek fogyasztását, és a szénhidrátbevitel nagyobbik részét gyümölcsök és egyéb alacsony vagy közepes glikémiás indexűtápanyagok (például zabkorpa) fogyasztásából fedezd.
  • Lehetőleg ne hagyd ki a reggelit, különben ebédre sokkal többet ennél. Étkezz rendszeresen és naponta többször (reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna, vacsora), de egyszerre csak kis mennyiséget.
  • Lefekvés előtt másfél-két órával már ne egyél, vagy legalábbis ne zsíros és nehéz ételeket, amelyeket a szervezet csak lassan tud lebontani.
  • Gondolj minden nap a megfelelő folyadékbevitelre: igyál sok vizet, friss gyümölcsök levét és teát. Kedvező élettani hatásai miatt a zöld teátajánlom rendszeres fogyasztásra.
  • Csoki vagy chips helyett fogyassz inkább friss vagy cukrozatlan aszalt gyümölcsöt, dióféléket vagy mandulát.
  • Törekedj a megfelelő testsúly megőrzésére. Az ételeket a napi testmozgásnak megfelelően válaszd ki, minél többet mozogsz, annál több energiára van szükséged.
  • A napi tápanyagbevitel elengedhetetlen része a rostok biztosítása. Egyél sok zöldséget, salátát és rostos ételt.
  • Amennyiben kiegyensúlyozottan táplálkozol, minden tápanyagcsoport bejut a szervezetedbe.

Back To Top